Malnutrice - současné riziko ohrožující civilizovanou společnost - Lepší péče - Nebojte se zeptat vašeho lékaře
Témata: 

Malnutrice – současné riziko ohrožující civilizovanou společnost

Nedostává-li tělo správné množství živin, které potřebuje, může nastat fáze, kterou odborníci nazývají malnutrice neboli podvýživa. Příčinami malnutrice jsou stavy…

Tisk
E-mail
Sdílejte
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Nedostává-li tělo správné množství živin, které potřebuje, může nastat fáze, kterou odborníci nazývají malnutrice neboli podvýživa. Příčinami malnutrice jsou stavy spojené se sníženým příjmem živin, jejich zvýšenými ztrátami nebo zvýšenými metabolickými požadavky.

Ne každý pacient trpící malnutricí musí být zákonitě na kost vyhublý

Podvýživa nemusí být na první pohled patrná, tak jak jsme zvyklí u anorexie či jiných poruch příjmu potravy. To je také jedním z největších rizik, které přináší. Než se odhalí skutečná příčina pacientových potíží a než jsou podstoupeny adekvátní kroky k nápravě tohoto stavu, může to trvat dlouhou dobu. Podvýživa má vliv na vývoj organismu člověka ve všech směrech.

Malnutrici rozdělujeme na dva typy

Prvním z nich je taková podvýživa, která vede ke ztrátě tělesného tuku. Označujeme ji za energetickou malnutrici. Druhým typem je malnutrice proteinová, která vzniká tehdy, pokud v těle člověka probíhá nějaký zánětlivý proces a ten spustí zvýšené odbourávání bílkovin. Pokročilé stadium malnutrice odborníci nazývají kachexie a jejím nejvyšším stupněm je marasmus, prosté hladovění, které vzniká nedostatečným přívodem energie i bílkovin. Nejčastěji popisovaným typem malnutrice je mentální anorexie.

Nejvíce ohroženou skupinou jsou děti a především senioři

Malnutrice se nejčastěji projevuje u seniorů zvýšenou mírou nechutenství, ztrátou svalové hmoty, a tím pádem i komplikovanou léčbou onemocnění. Velmi často je podvýživa u seniorů spojena s pobytem v nemocničním zařízení, kde se dostává stejné péče všem pacientům, bez ohledu na skutečnost, co který z pacientů z hlediska výživy doopravdy potřebuje. Je potřeba rozlišovat mezi nedostatkem potravy a nedostatkem živin.

Jak snadno a rychle odhalit malnutrici?

Malnutrici lze odhalit za pomoci nutričního screeningu, což je forma jednoduchého dotazníku, kdy sestra zjišťuje skutečnosti, které ovlivňují vznik podvýživy – úbytek hmotnosti, jaké má pacient stravovací návyky, v jakém stavu je jeho chrup, a jaká forma stravy je pro něj tudíž nejpřijatelnější, zda může bez problémů polykat, ale také užívané léky, které mohou nechutenství pacienta významně ovlivnit bez jeho většího přičinění. Tento dotazník poskytne o přijímaném pacientovi dostatečné množství informací k tomu, aby bylo možno vyloučit riziko podvýživy, nebo naopak mohly být zahájeny kroky vedoucí k nutriční terapii.

V souvislosti s prevencí byly před lety vydány obecné zásady, které mají významně snížit riziko vzniku civilizačních onemocnění.

V České republice jsou tato výživová doporučení známá pod názvem ZDRAVÁ 13:

1. Udržujte si přiměřenou stálou tělesnou hmotnost charakterizovanou BMI (18,5–25,0) kg/m2 a obvodem pasu pod 94 cm u mužů a pod 80 cm u žen.
2. Denně se pohybujte alespoň 30 minut, např. rychle choďte nebo cvičte.
3. Jezte pestrou stravu rozdělenou do 4–5 denních jídel, nevynechávejte snídani.
4. Konzumujte dostatečné množství zeleniny (syrové i vařené) a ovoce, denně alespoň 500 g (zeleniny 2× více než ovoce), rozdělené do více porcí. Občas si dejte menší množství ořechů.
5. Jezte výrobky z obilovin (tmavý chléb a pečivo, nejlépe celozrnné, těstoviny, rýži) nebo brambory nejvýše 4× denně, nezapomínejte na luštěniny (alespoň 1× týdně).
6. Jezte ryby a rybí výrobky alespoň 2× týdně.
7. Denně zařazujte mléko a mléčné výrobky, zejména zakysané; vybírejte si přednostně polotučné a nízkotučné.
8. Sledujte příjem tuků, omezte množství tuku jak ve skryté formě (tučné maso, tučné masné a mléčné výrobky, jemné a trvanlivé pečivo s vyšším obsahem tuku, chipsy, čokoládové výrobky), tak ve formě pomazánek na chléb a pečivo a při přípravě pokrmů. Pokud je to možné, nahrazujte živočišné tuky rostlinnými oleji a tuky.
9. Snižujte příjem cukru, zejména ve formě slazených nápojů, sladkostí, kompotů a zmrzliny.
10. Omezujte příjem kuchyňské soli a potravin s vyšším obsahem soli (chipsy, solené tyčinky a ořechy, slané uzeniny a sýry), hotové pokrmy nepřisolujte.
11. Předcházejte nákazám a otravám z potravin tím, že s nimi budete správně zacházet při nákupu, uskladnění i přípravě pokrmů. Při tepelném zpracování dávejte přednost šetrným způsobům, omezte smažení a grilování.
12. Nezapomínejte na pitný režim, denně vypijte minimálně 1,5 l tekutin (voda, minerální voda, slabý čaj, ovocný čaj a šťáva, vše nejlépe neslazené).
13. Pokud pijete alkoholické nápoje, nepřekračujte denní příjem alkoholu 20 g (200 ml vína, 0,5 l piva, 50 ml lihoviny).

Přihlašte se k odběru newsletteru: