Jak se zbavit tukových zásob - Lepší péče - Nebojte se zeptat vašeho lékaře
Témata: 

Jak se zbavit tukových zásob

Postava XXL nepřichází náhodou. Častým důvodem nadváhy bývá kombinace velkého množství tuků a cukrů v potravě, velké porce jídla, málo…

Tisk
E-mail
Sdílejte
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Postava XXL nepřichází náhodou. Častým důvodem nadváhy bývá kombinace velkého množství tuků a cukrů v potravě, velké porce jídla, málo pohybu, ovoce a zeleniny. Jídlo se stává zvykem či lékem na stres, špatnou náladu nebo nudu. Při snaze o redukci hmotnosti byste neměli myslet pouze na to, jestli přijímáte méně kalorií, ale především byste měli opustit špatné stravovacími návyky, jako jsou chipsy u televize, zákusek ke kávě, hranolky jako bonus k jídlu. Jen když zcela změníte své stravování, máte šanci si hezkou postavu dlouhodobě udržet.

 

Matematika a správná výživa

Jestliže chcete změnit svoji hmotnost, stačí se držet matematických zákonitostí. Aby tělesná hmotnost zůstala stejná, měl by být bazální metabolismus a zvýšená výkonnost v rovnováze s příjmem a spotřebou energie. Pokud se chcete zbavit nadbytečných kilogramů, je třeba zvýšit bazální metabolismus a výkonnost. Platí tedy jednoduchá rovnice: více svalů = více spálených tuků. Čím více máte svalů, tím vyšší je vaše spotřeba energie. A čím vyšší je spotřeba energie, tím více kalorií vaše tělo spaluje.

 

Bazální metabolismus znamená klidový energetický výdej. Je to takové množství energie, které člověk vydá v klidu, při pokojové teplotě, 12 hodin po jídle. Energii v tomto stavu spotřebovávají pouze životně důležité orgány, jako je mozek, srdce, plíce, játra, ledviny a další, trávicí soustava ale nepracuje. Bazální metabolismus se snižuje s věkem a ztrátou svalové hmoty, zvyšuje se díky kardiovaskulárnímu cvičení a nárůstu svalové hmoty.

 

Hubnutí můžeme podpořit správným stravováním

Lékaři se shodují na tom, že aktivní pohyb a vyvážená strava jsou pro zdraví jednoznačně prospěšné. Důležité je také to, jak často jíme. Většina z nás je zvyklá jíst pouze třikrát denně. Vědci dnes ale doporučují sníst během dne pět až šest malých nebo středních porcí jídla. Pokud každé 2,5 až 3 hodiny dodáte organismu energii, energetická hladina zůstane takřka konstantní. Kromě toho se nastartuje proces látkové přeměny a spálí se více kalorií. U lidí, kteří jedí pouze třikrát denně, dochází k výkyvům hladiny cukru v krvi, ke ztrátě energie a pocitu velkého hladu, který je potřeba zahnat. To vede ke konzumaci větších porcí. Je-li hladina cukru vyrovnaná, pocit hladu se nedostaví.

 

Zdravé jídlo v práci

Stravovat se pravidelně v kanceláři během pracovní doby nebývá vždy úplně jednoduché. Stres, spousta práce a málo času ‒ to jsou nejčastější výmluvy, proč si dát čokoládovou tyčinku nebo proč pít limonádu z automatu. Účinná zbraň proti hladu se přitom jmenuje plánování. Naplánujte si den předem zdravé svačinky, kterými tělu dodáte energii. Do krabičky si můžete připravit nakrájené jablko, oloupaný pomeranč, celozrnné pečivo, bílý jogurt či čerstvou zeleninou. V případě, že jste si nezvládli svačinu přichystat, můžete využít i kvalitní bílkovinné koktejly nebo tyčinky pro sportovce.

 

Pohyb a hubnutí

Čím větší je tělesná námaha a čím déle trvá, tím více energie musí tělo vydat. Při sportu tělo nejdříve spálí cukry, a tím na určitou dobu uvolní potřebnou energii. Aby se začaly nashromážděné tukové rezervy přeměňovat v energii, musí být zátěž delší. Tukové rezervy přicházejí na řadu po 30 až 40 minutách, ale u každého člověka to může být jiné. Čím je člověk trénovanější, tím rychleji a lépe začne spalovat tuky. Pozor na to, aby se nezačaly spotřebovávat bílkoviny ze svalů, proto dbejte na přísun kyslíku, ten rozhoduje o spalování tuků. Například u běhání by zátěž měla být jen taková, abyste mohli ještě v klidu mluvit. Kdo sotva popadá dech, nespaluje tuk optimálně. Nebaví vás běhat, ale přesto chcete zvýšit tělesnou námahu? Každý pravidelný pohyb zajišťuje spalování tuků. Začněte používat schody místo výtahu, kolo místo auta a vlastní nohy místo městské hromadné dopravy. A nezapomeňte, že svalová zátěž uvolňuje endorfiny, hormony štěstí. V některých případech tedy vaše přeprava nemusí být rychlejší, ale rozhodně bude radostnější.

 

Přihlašte se k odběru newsletteru: