Jak začít se sportem - Lepší péče - Nebojte se zeptat vašeho lékaře
Témata: 

Jak začít se sportem

Málokdo začne se sportováním ze dne na den. Těžko věřit tomu, že byste se ráno probudili a dostali nápad sbalit…

Tisk
E-mail
Sdílejte
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Málokdo začne se sportováním ze dne na den. Těžko věřit tomu, že byste se ráno probudili a dostali nápad sbalit si do tašky tričko a tepláky a odkráčeli do fit centra. Pokud nepatříte k menšině lidí, kteří prostě bez sportu nemohou žít, většinou se ke změně životního stylu přemlouváte delší dobu a hledáte důvody, proč se sportem začít. Jak se tedy na sportování mentálně připravit, aby byl pro vás sport radostí, váš pokus neskončil neúspěchem a vydrželi jste u něj co nejdéle?

 

Změna začíná v hlavě

A tady je první rada: změna začíná v hlavě. Měli byste si uvědomit, že to, co se chystáte podniknout, děláte především kvůli sobě, protože vy se chcete dobře cítit, dobře vypadat, být fyzicky zdatnější a zdravější. Dejte si na otázku „proč“ jasnou odpověď. Pokud si přeje, abyste měla či měl větší svaly a menší bříško váš partner nebo vaše partnerka, nebude to dlouhodobě fungovat.

 

Stanovte si realistický cíl

Zamyslete se nad tím, čeho chcete dosáhnout, a stanovte si měřitelný a dosažitelný cíl. V případě sportování to může být třeba uběhnutí půlmaratonu, počet kliků nebo dřepů, které bez problému zvládnete, případně absolvování celého aerobního tréninku, tak abyste z tělocvičny neodcházeli po čtyřech. Odborníci na motivaci radí, že cíl by měl být konkrétní a spojený se začátkem, ne s koncem. Dobrý cíl tedy je „od pondělí začnu pravidelně plavat“ a špatný „měl bych se konečně začít hýbat“ nebo „přestanu trávit každou volnou chvilku u počítače“. Současně by měl být cíl „větší než malý“. Cíl splněný bez velkého úsilí nemotivuje.

 

Myslete i na odměnu

Už víme, že cíl by měl být takový, aby stálo za to na něm pracovat. Mnohem lépe se k němu postupuje, pokud budete plnit dílčí menší cíle a odměníte se za ně. Odměny si naplánujte předem, abyste se mohli těšit. Na odměny a vytčený cíl myslete i v okamžiku, kdy vám bude nejhůř a budete to chtít vzdát.

 

Jak překonat prokrastinaci

Dobrá, máme realistický a konkrétní cíl rozdělený na etapy, těšíme se na odměny, ale start stále odkládáme a hledáme výmluvy, proč jsme ještě nemohli s jeho realizací začít. Co s tím? Autor bestselleru Konec prokrastinace Petr Ludwig říká, že každý člověk se může rozdělit na dva nezávislé tvory, slona a jezdce, který slona řídí. Jezdec představuje naše racionálno, slon naše emoce. Pro naplňování cílů je důležitá jejich vzájemná souhra . Hlavní je slona nevystrašit. Jezdec by chtěl začít trénovat na půlmaraton, ale slonovi se moc nechce, bojí se, že to nezvládne. Pokud se pokusíte uběhnout půlmaraton hned první den, kdy začnete s přípravou, pravděpodobně se vám to nepovede a váš slon se vyplaší. V záchvatu paniky uteče a už nikdy se k běhání nevrátí. Jezdec tedy musí na slona pomalu. První den se oblékne do sportovního, vyjde před dům, na místě si zaklusá a vrátí se domů. Druhý den oběhne blok. Třetí den už oběhne dva bloky. Slon postupně pozná, že to není tak těžké, jak se původně bál, a začne spolupracovat. Jinými slovy: začněte pozvolna a tréninkové dávky si postupně zvyšujte. Tak jak jsme psali výše, stanovte si dílčí cíle. A myslete i na odměnu pro slona.

Přihlašte se k odběru newsletteru: