Jak zůstat psychicky v pohodě v době koronavirové - Lepší péče - Nebojte se zeptat vašeho lékaře
Témata: 

Jak zůstat psychicky v pohodě v době koronavirové

Právě nyní, více než kdy jindy, člověk potřebuje podporu, lásku a porozumění. Ze všech stran se na nás hrnou informace o nové nemoci Covid-19, které nahánějí strach, protože zatím na ni lékaři nemají lék. Strach je o to větší, že nakazit se může každý.

Tisk
E-mail
Sdílejte

Pokud strach zaplní naši mysl, jsme mu vydáni napospas. Naše myšlenky jsou plné úzkosti, pesimistické, a tak vnímáme i vybíráme informace, které slyšíme či čteme. Naše tělo reaguje snížením přirozené obranyschopnosti a stres se projeví i řadou psychosomatických obtíží. Je třeba dostat strach pod racionální kontrolu a naučit se ho ovládat. Připravili jsme pro vás rychlý manuál, jak se chránit a neztratit naději.

Začneme básničkou:

Když již s nemocí bojuješ,
Covid nepotřebuješ.
Chraň sebe i své okolí
a virus si nic nedovolí.

Jak zvládnout ohrožení Covid-19 v nemoci

Chronicky, vážně nemocný člověk v důsledku snížené obranyschopnosti organismu vlivem onemocnění a léčby je více ohrožený virovou infekcí, včetně Covid-19. Koronavirus se přenáší vdechnutím nebo kontaktem s kontaminovanými povrchy. Nemocný se musí chránit a musí se učit překonávat nadlimitní stres vyplývající z omezení i situace pandemie. Stres zhoršuje příznaky chronické nemoci, je třeba vrátit mysli optimismus a naději.

Informujte se o Covid-19 z důvěryhodných zdrojů

Například na stránkách ministerstva zdravotnictví (www.mzcr.cz) a ze zpráv České televize. Nevěnujte zprávám nadbytek času. Nezahlcujte se negativními informacemi. Nechceme dopad koronavirové infekce na lidské zdraví bagatelizovat, pro zachování psychické rovnováhy je však potřeba nepodléhat informační zátěži a vybrat si, co je důležité. Zprávy České televize pravděpodobně informují objektivněji než bulvární média, ovšem i celodenní sledování veřejnoprávní televize, kde nepřetržitě běží proužek s aktuálními zprávami, může člověka zneklidnit. Proto si vyberte čas a kanál, který budete sledovat, a mezitím si dopřejte trochu informačního klidu.

Důsledně dodržujte pokyny vlády a doporučení hygieniků

Myjte si ruce mýdlem a používejte dezinfekci. Noste roušku. Vyhýbejte se většímu počtu lidí, nevyjímaje příbuzné a přátele. Při kontaktu s povrchy, kterých se dotýkají cizí lidé (držadla, nákupní košíky, klávesnice bankomatu apod.), používejte jednorázové rukavice. Dodržujte sociální odstup (nejméně dva metry). Pokud je to možné, nejezděte MHD. Nákupy a jiné nezbytné pochůzky delegujte na někoho jiného. V případě převozu na dialýzu nezapomeňte použít roušku a jednorázové rukavice i v sanitce. Na dialyzační jednotce se řiďte přesně pokyny zdravotnického personálu.

Ujistěte se, že máte doma dostatek potřebných léků

V případě nutnosti návštěvy lékaře k aplikaci léku či jeho vyzvednutí se nejdříve s lékařem spojte telefonicky. Snažte se být tolerantní k eventuální vytíženosti lékařů v první linii.

Mluvte o svých obavách, emocích i problémech

Aktivně hledejte řešení a rozvíjejte vztahy.

Dodržujte pravidelný denní režim

Rozvrhněte si spánek, vstávání, jídlo a různé další aktivity. Snažte se spát v noci přibližně osm hodin.

Věnujte dostatek času psychohygieně, buďte v rámci možností aktivní

Stres snižujte pomocí dechových cvičení, relaxace, pohybu, uklidňující hudby. V případě potřeby neváhejte využít psychologa.

Jak neztrácet naději a rozdávat radost

Naděje je v těžkých dobách světlem, jež září na cestu životem. V době boje s chronickou nemocí a dalším ohrožením koronaviry, v čase překonávání nesnází, omezení, finančních nejistot i znemožnění fyzických kontaktů s blízkými člověk pokorně znovuobjevuje cenu lidských vztahů. Díky nim může nalézt radost a pocítit štěstí uvnitř vlastní duše. Díky nim získává sílu bojovat s nemocí i těžkostí žití. Díky nim nalézá smysl života i poznání, že on září ostatním.

Každá stresová situace se sníží

Dojde k tomu, pokud si uvědomíte, že je přechodná, ovladatelná, a pokud ji dostanete pod racionální kontrolu. Rozdýchejte prvotní příval emocí. Shromážděte informace. Metodou tužka – papír vytvořte plán kroků, které musíte zvládnout.

Hledejte pozitiva

Na každé sebehorší události se dají najít také pozitiva, která dávají naději

Utvářejte pozitivní vazby

chvalte a oceňujte klady partnera, nejbližších, přátel.

Naučte se vnímat krásu času

Každý den si dopřejte nejméně tři radosti, například prožijte příjemný okamžik, poslechněte si oblíbenou hudbu, promluvte si s přítelem, uvařte si něco dobrého apod. Rozsviťte tato světla pokojné radosti uprostřed žití. Teď je čas i na knihy, které jste si už dávno chtěli přečíst, psaní dopisů či e-mailů, které jste už dávno chtěli napsat, a na telefonáty lidem, jimž jste již dávno chtěli zavolat. Zamyslete se nad tím, co můžete udělat pro ostatní, co by jim pomohlo současnou situaci překonat.

Před spaním v myšlenkách vyhledávejte krásné okamžiky prožitého dne a pak plánujte další

Vymyslete si příjemné prožitky pro následující den. Těšte se na ně a pak si je i užijte.

Když jste smutní, běžte a udělejte někomu radost

Cizí radost se stane vaší radostí

Volejte si s přáteli a rodinou ON-LINE

Další věcí, kterou můžete vyzkoušet, je skype hovor s kamarády nebo vzdálenými příbuznými. Počítač je dnes téměř v každé rodině, a není tedy technicky nemožné takovou věc uskutečnit. Domluvte si čas a skypujte. Možná vás překvapí, že i touto formou je možné se setkat a společně vypít třeba skleničku vína. Takto se mohou vidět celé rodiny, které by se jinak v plném počtu pravděpodobně nikdy nesešly.

Pozitiva? Konečně máte více času na celou rodinu!

Omezení návštěv a cestování s sebou přináší kromě nevýhod i výhody. Jednou z nich je, že manželé, rodiče a děti spolu najednou mohou strávit více času. Když už jim byl dán, měli by ho využít. Ne tedy sedět společně u televize a stresovat se rostoucími počty obětí pandemie, ale vytáhnout ze skříně nějakou zapomenutou společenskou hru a společně si ji zahrát.

Nezapomínejte na zdravotní procházku

Ačkoliv bychom se měli zdržovat co nejvíce doma, je potřeba také občas vyjít ven za jiným účelem než pro základní potraviny. Při procházce venku přijdete na jiné myšlenky, například si všimnete, že už začalo jaro. Pobyt na čerstvém vzduchu vám také pomůže dodržovat spánkovou hygienu.