Jak se vypořádat s chronickým svěděním? - Lepší péče - Nebojte se zeptat vašeho lékaře
Témata: 

Jak se vypořádat s chronickým svěděním?

„Člověk by z toho lezl i po zdi,“ říkají pacienti trpící úporným svěděním. Často je natolik obtěžující, že vede k dalším problémům jako nespavost,…

Tisk
E-mail
Sdílejte

„Člověk by z toho lezl i po zdi,“ říkají pacienti trpící úporným svěděním. Často je natolik obtěžující, že vede k dalším problémům jako nespavost, zjizvení kůže a deprese. Neměli byste nechat věci zajít až tak daleko, protože účinná úleva od nepříjemného nutkání se poškrábat je na dosah.

Pro lidi, kteří jím trpí, může být svědění stejně nesnesitelné jako bolest. Zatímco však existují velmi účinné léky k léčbě bolesti a jejích příčin, neexistuje žádný stejně univerzální prostředek na odstranění „bratříčka“ bolesti – svědění. Přesto je důležité najít jeho příčinu.

Lidé postižení svěděním by se měli s tímto problémem co nejdříve obrátit na svého nefrologa a dermatologa, a ne až ve chvíli, kdy se problém stane kritickým a příznaky přetrvávají déle než šest týdnů. U mnoha pacientů stojí za problémem diagnostikovatelné a léčitelné kožní onemocnění. Dokonce i když je možná pouze symptomatická léčba, existuje mnoho způsobů, jak dostat tento problém pod kontrolu.

Klíčovou roli hrají fosfáty

Kůže je u lidí s nemocemi ledvin vystavena stresu, protože pokles filtrační schopnosti ledvin znamená, že v těle zůstávají škodlivé zplodiny metabolismu. Kromě jiných látek, které se obvykle vylučují v moči, zde hrají klíčovou roli fosfáty, látky obsažené v mnoha potravinách. Pokud je jich v krvi příliš mnoho, vážou se na vápník a tvoří sůl, jež se může hromadit v tělesné tkáni a vyvolat tzv. „uremické“ svědění, které je pro pacienty s nemocemi ledvin typické. Pokud tedy pociťujete svědění, měli byste si nechat zkontrolovat hodnoty vápníku a fosfátů a popovídat si se svým lékařem o tom, jak by bylo možné upravit vaši dialýzu.

Dalším způsobem, jak dosáhnout lepší hodnoty fosfátů a bojovat proti svědění, je dieta. Mnoho pacientů říká, že přísná nízkofosfátová dieta a denní konzumace látek vážících fosfáty vede k výraznému zlepšení jejich stavu. Jako zdroje proteinů si tedy zvolte potraviny s nízkým obsahem fosfátů a vyvarujte se jídel z rychlého občerstvení a polotovarů. Abyste nepřekračovali svou optimální dávku fosfátů (obvykle cca 800–1 200 mg denně), je nejlepší založit si nutriční deník.

Svědění navzdory dobrým výsledkům dialýzy

Dokonce i pacienti, kteří mají velmi dobré hodnoty fosfátů, mohou trpět svěděním. Najít příčinu v těchto případech může představovat skoro detektivní práci. Jestliže svědění začne přímo během dialýzy, mohlo by se jednat o její vedlejší účinek nebo o alergickou reakci např. na heparin nebo jiné použité léky či přípravky. Můžete probrat se svým lékařem, zda by bylo možné změnit některý z vašich léků nebo zda byste neměli před dialýzou užít antihistaminika.

Obecně se dá říci, a to zejména v případech, kdy svědění nemá jasnou příčinu, že včasná symptomatická léčba může vést ke znatelné úlevě. Váš lékař může společně s vámi rozhodnout, zda by ve vašem případě nemohla být vhodná analgetika, protizánětlivé léky, H1 antihistaminika nebo nové generické přípravky, jako např. difelikefalin. Existují také lokálně účinkující tekuté přípravky. Často pomáhají zejména ty, které obsahují močovinu, protože zlepšují obsah vody v kůži.

Je však také důležité, abyste o pokožku každý den dobře pečovali. Například domácí zvlhčovač vzduchu vás může lépe ochránit před dehydratací. Neměli byste se často a dlouho sprchovat příliš horkou vodou (maximálně 35 °C). Můžete používat nearomatické hydratační a pH neutrální sprchové gely a tělová mléka, při silném svědění si na postižené místo přiložit studený obklad nebo v nutném případě použít měkký, látkou pokrytý „škrabací polštářek“, abyste si škrábáním nepoškodili kůži. Pokud jde o oblečení, měli byste se vyhýbat těsným svetrům či oblečení z vlny nebo syntetických vláken a nosit pouze volné oděvy z materiálů, které nebudou pokožku dráždit, jako např. bavlnu a hedvábí.

I duševní pohoda hraje svou roli, protože nervozita také zhoršuje svědění. Všechno, co snižuje stres, vám tedy může pomoci – jóga, meditace, relaxační dechová cvičení před spaním nebo třeba psaní deníku. Musíte vyzkoušet, co vám nejvíce pomáhá, a hlavně být trpěliví.

JEDNA VĚC JE TOTIŽ JISTÁ – čím pečlivěji budete své svědění sledovat, tím spíše dokážete dříve nebo později zjistit, co ho způsobuje.