Bolí vás při běhu holeň? Může to být zánět okostice.
Témata: 

Bolí vás při běhu holeň? Může to být zánět okostice.

Bolest holeně je jedním z nejčastějších problémů, který trápí většinu běžců. Jednou z nejčastějších příčin této bolesti je zánět okostice, která má na fungování našeho těla veliký vliv a projevuje se především při dlouhodobém přetěžování.

Tisk
E-mail
Sdílejte

Jedním z nejdůležitějších aspektů při bolestech určité části těla, je potřeba naslouchat svému tělu, jelikož se nám snaží naznačit, že je něco v nepořádku, a že nejspíše přetěžujeme určitou část těla. Dlouhodobé přetěžování určité části těla způsobuje postupné poškození tkáně, které může vyústit až ke zranění postižené části.

 

Co je to okostice?

Jedná se o vazivovou blánu, která je obalena kostí a jsou do ní vedeny živiny, cévní zásobení a nervová zakončení, upínají se na ni svalová vlákna a šlachy. Nejčastějšími projevy bolesti okostice při běhu jsou dráždivý pocit a lokální otok, ke kterým dochází při přetěžování. Při dlouhodobém přetěžování se bolest zvětšuje, a pokud se zanedbá léčba, může se bolest začít projevovat také v noci, kdy je noha v klidu a má možnost odpočívat. Pokud se tyto problémy zanedbají, mohou vést až k odtržení okostice od kosti.

 

Nejčastějšími příčinami bolesti okostice při běhu jsou především:

  • Nevhodná běžecká obuv.
  • Přetěžování se.
  • Špatná technika běhu.
  • Biochemická odchylka na dolních končetinách.
  • Delší běh po tvrdém povrchu s nášlapem na patu.

  

Jak lze bolesti okostice předejít?

  • Před každým během je velmi podstatné se dobře protáhnout.
  • Při běhu uvolněte prsty na dolních končetinách a soustřeďte se na došlap na střední část chodidla.
  • Správnou technikou běhu, tedy správně našlapovat a odrážet chodidla.
  • Pokud jste delší dobu neběželi nebo chcete navýšit svou zátěž, tak přidávejte zátěž postupně.

 

Jaké jsou možnosti léčby?

Nejúčinnější léčebnou metodou je klidový režim, kdy zcela vynecháte jakoukoliv aktivitu, která bolest způsobuje, nejčastěji tedy běh. Dále lze chladit postižené místo, ale dávejte pozor na podchlazení daného místa. Led vždy přikládejte přes látkovou bariéru a nechte ho přiložený maximálně patnáct minut, popřípadě lze aplikovat také krémy s protizánětlivým účinkem.

Pokud se bolest nezmírní zhruba po dvou týdnech, je dobré vyhledat lékařskou pomoc, tedy sportovního lékaře nebo fyzioterapeuta. Co se týká tejpování, doporučujeme využít kinesio tape, samozřejmě po konzultaci s odborníkem.