Cvičení na cestách: Díl 1. Jedeme autem
Témata: 

Cvičení na cestách: Díl 1. – V autě

Dnešní digitální doba je až neuvěřitelně rychlá a s tím se i zrychlilo cestování. Už je to dávno, kdy jsme se těšili minimálně půl roku na nějakou dovolenou nebo jen na kratší výlet. Nyní stačí pár kliknutí na notebooku, chytrém telefonu či tabletu a druhý den můžeme být na opačném konci světa.

Tisk
E-mail
Sdílejte

Život se nám všem zrychlil, ale naše těla jsou stále stejná. I když si větší část populace cestování a s ním i spojené další možnosti pochvaluje, ani si nestíháme uvědomit, že naše tělo občas protestuje. Nejčastějším dopravním prostředkem bývá auto, jímž velká část řidičů vyjíždí na letní dovolenou. V autě stráví několik hodin nejen řízením, ale také stáním a popojížděním v kolonách.

Málo prostoru nevadí

Mnoho řidičů namítne, že se musí během řízení soustředit na cestu a cvičení nepřipadá v úvahu − s tím naprosto souhlasíme. Pokud si však dáváte pauzu nebo stojíte v koloně, můžete se protáhnout, udělat svým zádům, nohám či rukám dobře a i v autě si zacvičit. Bylo by dobré si uvědomit, že těšit se na výlet nebo dovolenou je sice hezká věc, jenže následky cesty nás mohou trápit ještě v průběhu dovolené nebo nám ji i celou zkazit.

Vynález, který výrazně usnadňuje cestování

Je úžasné, můžeme-li si nastavit v autě příjemnou teplotu a neškvařit se v teple. S klimatizací je to ale jako s ohněm  − je to dobrý sluha, ale zlý pán. Nastavit bychom ji měli přibližně o 5° C níže, než je venkovní teplota, aby tělo nedostalo při vystupování z auta šok. Pokud je člověk náchylnější nebo má oslabenou imunitu, může si místo zážitků z dovolené dovézt angínu.

Cvičení v autě

Sedadlo řidiči nedává prostor k větším cvikům, čekání na semaforech nebo v kolonách můžete ale využít k protažení. „Vždy je však nutné dbát pravidel silniční bezpečnosti,“ upozorňuje fyzioterapeutka Mgr. Sylva Janečková. Postupně protahujeme krční páteř a horní končetiny.

 

Cvik „zásuvka“

Sedíme ve vzpřímené poloze a postupně zasouváme krční páteř do hlavové opěrky. Během cviku volně dýcháme a díváme se stále před sebe.

 

Protažení trapézů

Jednu končetinu dáme pod sedadlo a hlavu ukloníme na druhou stranu, jako bychom chtěli položit ucho na rameno. Vrátíme se do vzpřímené pozice krční páteře a přitáhneme hlavu dolů k hrudníku. Obě cvičení několikrát opakujeme.

 

Kroužení zápěstím

Prsty spojíme ruce před sebou, ruce propneme a protáhneme. Cvik několikrát opakujeme.

Pauza je nutná

Profesionální řidiči mohou v kuse řídit 4,5 hodiny. Pokud neřídíte profesionálně, je vhodné zastavovat častěji, ideálně po 1,5–2 hodinách řízení (záleží na zkušenostech řidiče a dopravní situaci). „Přestávky jsou vhodné nejen pro načerpání sil pro novou cestu, ale také k protažení či posílení celého těla,“ říká fyzioterapeutka Mgr. Sylva Janečková.