Vše co byste měli vědět o karnitinu- rady pro sportovce.
Témata: 

Vše, co byste měli vědět o karnitinu

Určitě už jste slyšeli o karnitinu. Co je to karnitin a jaký je jeho význam ve výživě?

Tisk
E-mail

Co je to karnitin?

Jedná se o látku tělu vlastní, příbuznou aminokyselinám, které jsou základními stavebními jednotkami bílkovin. Může se vyskytovat ve dvou formách D a L. Význam pro výživu má však jen organismu přirozený L-karnitin. Ten se v buňkách těla podílí na přenosu mastných kyselin do mitochondrií, kde dochází k jejich přeměně na energii. Mitochondrie jsou drobná tělíska obsažená v buňce, říká se jim také „buněčné elektrárny“. K tomu, aby mohly mitochondrie mastné kyseliny zpracovat, potřebují právě karnitin, protože bez něj by mastné kyseliny přes jejich membránu dovnitř nedostaly. Kromě transportní funkce se L-karnitin podílí i na odstraňování kyseliny mléčné ze svalů a vychytávání škodlivých volných kyslíkových radikálů. Jako druhá varianta, D-karnitin, má nežádoucí působení, protože brání využití přirozeného karnitinu. Není tedy ve výživě povolen a neměl by se v žádných doplňcích stravy objevovat.

Kde najdeme karnitin

Karnitin se tvoří v ledvinách a játrech. Vzniká z aminokyselin lysinu a methioninu. K jeho tvorbě je potřeba také dostatek vitaminů skupiny B, vitaminu C a železa. Jeho největší množství najdeme tam, kde ho je potřeba nejvíc – ve svalech. Přirozeným zdrojem je pak maso, ryby a potraviny živočišného původu, například mléko. Méně je zastoupen v potravinách rostlinného původu. Vegetariáni by tedy měli přijímat L-karnitin jako doplněk stravy. Jeho nedostatek totiž vede k rychlé únavě svalů a celkové slabosti. Naštěstí nastává až při dlouhodobém hladovění.

Komu doporučit karnitin

Někdy se o karnitinu mluví jako o „spalovači tuků“, protože pomáhá přeměňovat tuk na energii, což bylo prokázáno v řadě studií. Bývá doporučován při hubnutí, ale i osobám s nemocným srdcem či ledvinami. Působí především ve spojitosti s aktivním pohybem. To tedy znamená, že se nejedná o kouzelnou tabletu, která rozpouští tuk, když sedíme u televize. Nejvíce se karnitin využívá ve výživě sportovců, protože podporuje vytrvalost a výdrž, ovšem opět ve spojení s pohybem.

Tipy pro sportovce

  • Vyměňte dvě denní jídla za syrovátkový nápoj
  • Užívejte 1 g L-karnitinu denně minimálně po dobu 6 týdnů a nejlépe 30 minut před sportovním výkonem. Dávejte si ovšem pozor na kvalitu výrobků.

L-karnitin a sport

Doplňování L-karnitinu sportovcům prospívá. Podporuje sílu a výdrž, zrychluje spalování tuků, ale pouze tehdy, pokud cvičí. Základem výživy sportovců by měla být bílkovinná strava bez sacharidů a tuků doplněná třikrát týdně vytrvalostním tréninkem a tréninkem svalů. Zdrojem kvalitních bílkovin a energeticky bohatých sacharidů s minimem tuků, ale s potřebným zastoupením minerálních látek a stopových prvků, je syrovátka ve formě syrovátkového nápoje. Tento nápoj je oblíbený před tréninkem i po něm. Syrovátková bílkovina se se svým obsahem aminokyselin řadí k velmi kvalitním bílkovinám s vysokou biologickou hodnotou. Pokud při tréninku užíváte syrovátku a L-karnitin, zmenší se vaše tukové zásoby, avšak svalovina zůstane zachována. Současně se dostaví menší pocit hladu, až příjemná sytost.

Přihlašte se k odběru newsletteru: