Stomie a životospráva
Témata: 

Stomie a životospráva

Mrkvová krémová polévka - vaření s klinickou výživou

Stomie klade zvýšené nároky nejen na ošetřování vývodu a manipulaci se stomickými pomůckami, ale i na životní styl pacienta, který je třeba dodržovat.

Tisk
E-mail

Strava

Strava by měla odpovídat zásadám správné výživy, ovšem s některými omezeními. Měla by být pestrá, netučná, ne příliš sladká, s dostatečným zastoupením netučných mléčných výrobků a vhodného ovoce a zeleniny. Pro stomiky není vhodné celozrnné a tmavé pečivo ani potraviny, které nadýmají.

  • Vhodné je jíst často a malé porce, nejlépe ve dvou až tříhodinových intervalech.
  • Snídaně a oběd by měly být vydatnější, večeře lehká a podávaná delší dobu před spaním.
  • Jídlo je nutné vždy velmi dobře rozkousat, případně nakrájet na malé kousky či nastrouhat, případně rozmixovat.
  • Je třeba brát v úvahu individuální snášenlivost jednotlivých potravin. Pokud některá potravina vyvolává potíže, je třeba ji vyřadit z jídelníčku.
  • Důležité je dodržování pitného režimu, tj. dostatečné množství tekutin (minimálně 2 l denně, v letním období i více) a to především v podobě neslazených neperlivých nápojů.

Onemocnění střev bývá doprovázeno nedostatkem vitaminů a minerálních látek, které je vhodné doplňovat doporučenými multivitaminovými přípravky.

Doporučení a tipy

  • nadýmavý účinek mají vejce, cibule, šumivé nápoje, pivo
  • protinadýmavý účinek mají brusinky a jogurt
  • zápach podporují vejce, maso, ryby, cibule, česnek, koření, některé sýry
  • zápach tlumí špenát, zelený salát, petržel, brusinky, jogurt
  • projímavě působí káva, cukr, luštěniny, alkohol, švestky, kyselé zelí
  • průjem tlumí svařené mléko, čokoláda, červené víno, bílý chléb, brambory

Pitný režim

Doporučený je dostatek tekutin (alespoň 2–2,5 l za den). Pití a konzumaci tuhé stravy je lepší oddělit. Vhodnými nápoji jsou čaje, minerálky bez bublinek, slabé ovocné šťávy ředěné vodou či mrkvová šťáva. Nedostatek tekutin může přivodit zácpu či ucpání stomie.

 Příznakem nedostatečného příjmu tekutin jsou např.

  • bolesti hlavy
  • závratě
  • poruchy koncentrace
  • poruchy krevního oběhu

Jakými nápoji kompenzovat ztráty tekutin?

Některé nápoje jsou obzvláště doporučovány pro kompenzaci ztráty tekutin. Jiné mají spíše močopudný účinek, a proto nejsou vhodné. K dispozici je také řada potravin, které mají vysoký podíl vody a mohou tak pomoci vyrovnat vodní bilanci organizmu. K doplnění tekutin je doporučována zejména: obyčejná nebo minerální voda (jemně perlivá nebo neperlivá), ředěné ovocné džusy, ovocné a bylinné čaje, zeleninové šťávy, masové nebo zeleninové vývary.

Denní příjem tekutin můžete doplnit také potravinami obsahujícími vysoký podíl vody, ke kterým patří zejména: ovoce a zelenina (někdy i přes 90 % vody), brambory (75 % vody), vařená rýže a těstoviny (60 % vody), chléb (1/3 vody). Nevhodné jsou následující nápoje: káva, černý čaj, alkoholické nápoje a sycené a slazené nápoje. Uvedené nápoje sice nejsou určeny k doplňování tekutin, ale jejich konzumace není zakázána. Pomůže, když při jejich konzumaci vypijete zároveň sklenici vody.

Jak vypít doporučené množství tekutin?

Pokud se vám doporučený denní příjem tekutin zdá příliš vysoký, možná vám pomohou následující tipy: Pití doporučeného množství tekutin se snažte rozdělit rovnoměrně do celého dne. Mějte vždy při ruce nějaký nápoj (např. na pracovním stole mějte vždy nachystanou sklenici vody). Pravidelně během dne konzumujte ovoce a zeleninu. Zařazujte častěji do svého jídelníčku polévky.

Hygiena

Během péče o stomii a výměny pomůcek je nezbytné mít čisté ruce. V rámci každodenní hygieny se doporučuje sprchování. Pokud pacient upřednostňuje koupel ve vaně, je vhodné ponechat aplikovaný celý stomický systém a samolepkou přelepit filtr na sáčku.

Rady

  • Používejte bariérové krémy, které hydratují kůži a udržují ji vláčnou. Nechte působit, smyjte vodou, usušte a případně naneste ochranný film.
  • Vyhněte se mycím pěnám či vlhčeným ubrouskům pro kojence – obsahují oleje a promašťovací přísady. Vždy používejte jen pomůcky určené pro stomiky.

Fyzická aktivita

Pravidelné sportování umožňuje překonávat každodenní stres, odbourává napětí a dodává tělu dostatek energie. Je tedy důležité si na sport udělat čas. Při konzultaci s ošetřujícím lékařem si pacient vyjasní meze, jež by neměl vzhledem ke svému zdravotnímu stavu překročit. Nedoporučují se vysloveně silové sporty a cviky, jinak si pacient volí pohybové aktivity vždy individuálně vzhledem ke svému zdravotnímu stavu, věku a zdatnosti. Pokud pacient do této doby nesportoval, není nikdy pozdě se cvičením začít.

Samozřejmě z aktivit není vyřazeno ani plavání nebo sauna. Stomii lze zajistit krytkou, ale pouze na omezenou dobu. Vhodné jsou též stomické sáčky bez filtru. Je možné použít i sáček s přelepeným filtrem, ale pouze pro krátké pobyty ve vodě, protože po delší době se samolepka namočí a odlepí. Sáček se pak nafoukne a poškodí.

Pokud máte třeba během dovolené možnost upravit jídelníček na téměř bezezbytkový, neměla by vám žádná aktivita dělat významnější problém. Pro větší jistotu a komfort si můžete pořídit speciální plavky pro stomiky.

Rady

  • Ujistěte se, že je kapsa stomie skutečně prázdná.
  • Při koupání si klidně nechte tričko. Ve vodě nikdo neuvidí žádné detaily, v bazénu je natolik rušno, že si nikdo ničeho nevšimne.
  • Po koupání si v klidu dojděte do převlékacích kabinek. Zkontrolujte, zda je vše v pořádku a stomie drží na svém místě.
Přihlašte se k odběru newsletteru: